هيدي كرم تكشف سر حقد الفانز على المشاهير

الثلاثاء 13 نوفمبر 2018 18:14:51
testus -US

نشرت الفنانة المصرية هيدي كرم مقطع فيديو ناقشت فيه الجمهور والمشاهير عن سبب حقد الفانز على المشاهير والفنانين، وجاء الفيديو تحت عنوان "علاقة المشاهير بالجمهور"، وتناولت هيدي بالفيديو علاقة لجمهور والمشاهير على مواقع السوشيال ميديا، حيث أبرزت مدى التناقض بين حرص الفانز على متابعة النجوم الذين يحبونهم، وفى الوقت ذاته يوجهون لهم السباب والشتائم ويحقدون عليهم أحيانًا.
وسألت هيدي الجمهور قائلة:"لما أنت بتحتقرنى أوى كده بتشوفنى ليه وبتتبعنى ليه وبتشوف فيديوهاتى ليه؟ علشان تشتمنى وتهيننى!!".
وأضافت أن:"الحاجة الوحشة بتظهر وبتضايق، فتعليق واحد على انستجرام فيه شتيمة يضايق أكثر من 10 تعليقات فيهم مدح، لأنه يهين ويوجع، وأنا بعذر الناس لأن فى خطأ بيقع علينا احنا كمشاهير، والخطأ هو إننا بنصور حياتنا وكأنها فى الجنة، كأننا ناس مش عايشة على الأرض".
وفي مناقشتها لم تضع هيدي اللوم على الفانز فقط لكنها تحدث عن بعض السلوكيات المستفزة للنجوم عندما أوضحت:"احنا على طول بنشير صور على البحر وحمام السباحة وبنكون بأحلى لبس وفى أماكن فخمة وبناكل أكل فظيع واحنا مبسوطين ومع أصحابنا وبنسمع مزيكا، واحنا بردو بنصدر للجمهور حاجات فى بعض الأحيان مستفزة حتى لو كان هدفنا الحقيقى إننا نعطيهم طاقة إيجابية، أو نسليهم ونبسطهم، لكن الهدف ده ليس الانطباع الذى يصل للآخر".
وأكملت :"الشخص اللى بيستخدم السوشيال ميديا ويشعر أنه مقهور فى الحياة ولم يأخذ فرصته ويشعر أنه غير سعيد ولا يستطيع تحقيق نفسه وما يحلم به، لما يشوفنا فى صور فيديوهات وصور فظيعة ولطيفة، بيعتقد إننا مش عايشين فى الدنيا والأرض ديه، وإننا عايشين فى الجنة، وإننا مش بشر من دم ولحم، وكأننا كائنات تانية، فلازم يحقد علينا لأننا بنصدره الإحساس إننا مش حاسين بيه، فحتى إذا كان هدفنا الترفية وتسلية الناس، فإحنا بنقهرهم وبنحسسهم إننا عايشين وهما مش عايشين".
واختتمت كرم حديثها أن تلك الصورة المبهرة عن الفنان ليست صحيحة؛ لأننا جميعا بشر عاديين، لكننا لا نصدر ذلك للجمهور ؛ لذلك يجب أن نعرض لجمهورنا إننا بشر مثلنا مثلهم لنا أوقات سعيدة واخرى تعيسة، "وفى النهاية إحنا مش بنستغنى عن الفانز بتوعنا، والفانز بتوعنا مش بيستغنوا عننا".