بالفيديو.. هجوم جديد على شيرين بسبب حفلها الأخير في موسم الرياض

الاثنين 2 ديسمبر 2019 19:30:35
بالفيديو.. هجوم جديد على شيرين بسبب حفلها الأخير في موسم الرياض

أثارت الفنانة المصرية شيرين عبدالوهاب جدلا كبيرا من جديد، بسبب آخر تصريحاتها خلال حفلها الغنائي الذي أحيته الخميس الماضي، ضمن حفلات موسم الرياض بالمملكة العربية السعودية.

وتعرضت شيرين لانتقادات كبيرة من السيدات خلال الحفل، بعد قولها: "الستات اللي زعلت علشان قلت نسمع كلام الرجالة دول عسل وسكر مش عارفة إيه اللي مزعلهم أكيد دول شوية عوانس".

هذا الوصف فتح النار على شيرين عبر مواقع التواصل الإجتماعي، وتم إعادة تفعيل هاشتاغ "اخرسي ياشيرين" للرد عليها والاعتراض على استخدام وصف "عانس" مؤكدين لها أن الزواج قسمة ونصيب وليس أمر يتم المعايرة به.

ومن جانبها، أكدت نقابة المهن الموسيقية بمصر، أنها لم تتلق أي شكوى ضد الفنانة شيرين عبدالوهاب، يتعلق بالفيديو المنتشر لها عبر مواقع التواصل الاجتماعي من حفلها الأخير، الذي أحيته ضمن فعاليات موسم الرياض في المملكة العربية السعودية، واستخدمت فيه كلمة "عوانس".

وكان للإعلامي عمرو أديب رأي في أزمة الفنانة شيرين عبدالوهاب، حيث قال في برنامج "الحكاية"، الذي يقدمه على قناة MBC: "أحاول أعمل حاجة صعبة شوية بس يعني أرجوكم تشوفوا انا بتكلم منين وجاي منين، محدش يقدر يدافع عن اللي قالته شيرين، إمبارح كانت عاملة حفلة عظيمة في موسم الرياض، استخدام ألفاظ معينة بشكل معين بلا تفكير يحط شيرين في مشاكل صعبة جدا".

وتابع قائلا: "أنا كنت قاعد بتفرج على الحفلة، أنا فهمت شيرين عايزة تقول إيه، أمي الله يرحمها كانت دايما تقولي الملافظ سعد، إنت ممكن تقول حاجة نيتك فيها لطيفة وظريفة بس تستخدم لفظ يبوظ الدنيا وده اللي حصل مع شيرين إمبارح، شرين بتقصد إيه؟ شيرين بتقول إنه شيء جميل، أحاول أشرح لحضراتكم هي كانت بتحاول تقول إيه، انا مش بدافع عنها ومش بقول انها استخدمت اللفظ صح لأ غلط والطريقة غلط وشيء مهين لستات كتير أنا عارف".

وأضاف: "التعبير تقيل وبفكركم باللي أمي قالته الملافظ سعد، هي عايزة تقول إيه؟ تقول إن الناس اللي معندهاش رجالة متعرفش نعمة الرجالة عشان الرجالة عسل، عسل يعني حاجة حلوة أوي فهي عايزة تقول إنهم عسل وحلوين وجمال ودي نعمة ميعرفهاش غير الستات اللي تعرف نعمة الرجل فاستخدمت للأسف التعبير بتاع (عوانس) وهو التعبير المذموم اللي عمل عند الناس نوع من أنواع الاستياء".

وكانت شيرين عبدالوهاب في نوفمبر الماضي، وجهت رسالة للرجال، في حفلها بموسم الرياض، قالت: "طالما ما نقدرش نستغنى عن الراجل في حياتنا يبقى نسمع كلامه أحسن، ولا أنتوا شايفين إيه، ليه بتدوخوهم وتطلعوا عينيهم، خلاص رفعنا الراية البيضا".

لينتشر مقطع فيديو لشيرين من الحفل الذي أقيم مساء يوم الجمعة، على مواقع التواصل الاجتماعي، وظهرت خلاله وهي تقول "الأغنية دي بيحبها حبيبي حسام حبيب.. المرة اللي فاتت زعلوا وعملوا هاشتاج عشان قلت الستات تسمع كلام الرجالة، طب الرجالة دول عسل وسكر، مش عارفة ايه اللي مزعلهم في كده، اكيد دول شوية عوانس".

وهذه ليست المرة الأولى التي تثير الفنانة شيرين عبدالوهاب جدلا في الوسط الفني، وعبر مواقع التواصل الإجتماعي، فقد أثارت الجدل بأكثر من تصريح في أكثر من حفل غنائي أحيته.

شاهد| بالفيديو.. هجوم جديد على شيرين بسبب حفلها الأخير في موسم الرياض