أحمد السقا يهدي تكريمه بـ الجونة السينمائي لـ سمير غانم ودلال عبد العزيز

الجمعة 15 أكتوبر 2021 13:06:45
أحمد السقا يهدي تكريمه بـ "الجونة السينمائي" لـ سمير غانم ودلال عبد العزيز

تسلم النجم احمد السقا جائزة الإبداع الإنجاري مساء أمس بحفل افتتاح الدورة الخامسة من مهرجان الجونة السينمائي من الفنانة هند صبري، وصعد على مسرح البلازا وسط تصفيق حاد من الحضور.

وقال السقا في كلمة ألقاها "عمري ما وقفت على مسرح، وقلت كلمة كبيرة، مكسوف وانا واقف وعرقان عرق هستيري، اسمحولي اشكر المهرجان على تشريفي بهذا التكريم".

وتابع "اسمحولس احكي حكاية يشهد عليها شريف منير اخويا الكبير وأستاذي، ومنى زكي كمان قاعدة، حدوتة شلة أصحاب أتربوا مع بعض من زمان اتربوا على حب السينما، حلموا يبقوا في الشاشة الكبيرة، حلم اقرب للخيال والمستحيل، كان اقصى طموح واحد فينا يعمل مشهد أو اتنين في مسلسل أو فيلم خصوصا ان السينما بعد 67 كان فيه ضيق خلق لصناعة السينما لغاية في اواخر التسعينيات، جه اسماعيلية رايح جاي وصعيدي في الجامعة الأمريكية، حصل طفرة كبيرة على مستوى التكنولوجيا ودور العرض والامكانيات والقدرات، السينما نجحت بالعرض، الموضوع اختلف تماما كنت من المحظوظين وسط كوكبة من النجوم نكون جزء من هذا النجاح والطفرة".

وأهدى السقا التكريم لعدة أشخاص، هم "اتنين بحبهم جدا حبوا بعض وعاشوا مع بعض وتألقوا مع بعض وسابوا الدنيا وان شاء الله يكونوا في الجنة مع بعض، النجم سمير غانم والنجمة دلال عبدالعزيز، الاهداء التاني راجل صعيدي خلف 3 رجالة علمهم ازاي يبنوا ويعمروا ويشغلوا آلاف والدليل اللي حصل امبارح، هو أنسي ساويرس اللي حصل امبارح معجزة: سميح ونجيب وناصيف".

وأضاف "الإهداء التالت لابويا الله يرحمه صلاح السقا، اللي علمني ان السيرة اطول من العمر، الإهداء الرابع مراتي وأم اولادي اللي وقفت جانبي طول عمري، الإهداء الخامس لو بيتقال عليا كلمتين حلوين واني شهم الفضل لسيدة قوية عملت بيت قوي نادية السروجي امي".

وكان إهدائه الأخير لكل زملائه وزميلاته وأبناء جيله، لانهم سبب رئيسي في تكريمه اليوم.

ويواصل السقا تصوير دوره في فيلم "السرب" استعداد لطرحه بالفترة المقبلة، ويشارك في بطولته آسر ياسين، كريم فهمي، شريف منير، محمود عبد المغني، أحمد حاتم، منى زكي، هند صبري، نيللي كريم، تأليف عمر عبدالحليم، وإخراج أحمد نادر جلال.

وشهد مهرجان الجونة حضور عدد كبير من النجوم، وعلى رأسهم النجمة يسرا عضو اللجنة الاستشارية بالمهرجان، وليلى علوي، سمية الخشاب، إلهام شاهين، هالة صدقي، طارق لطفي، مني زكي، نيللي كريم، أنوشكا، بسمة، لبلبة، روجينا، أشرف عبد الباقي، ريهام عبد الغفور، نجلاء بدر، سوسن بدر، أحمد داش، أحمد داوود، مايا دياب.

كما حضر أيضا المخرجة إيناس الدغيدي، أمير المصري، داليا البحيري، مريم الخشت، محمود الليثي، تارا عماد، أحمد فهمي، محمد فراج، صبري فواز، ثراء جبيل، محمد حاتم، علي قاسم، أمينة خليل، أحمد مجدي، كريم محمود عبد العزيز، شريف منير، سيد رجب، هاني رمزي، احمد رزق، علا رشدي، أحمد شاكر، بسنت شوقي، هنا شيحة، آسر ياسين، نور، ريا ابي راشد، دياموند عبود، باسل الخياط، هدي الاتربي، يسرا اللوزي، هدي المفتي، ناهد السباعي، ادم الشرقاوي، علي الطيب، عمر الشناوي، مايان السيد وأخرين.