هالة صدقي تهنئ السقا على تكريمه في مهرجان الجونة

السبت 16 أكتوبر 2021 16:31:53
هالة صدقي تهنئ السقا على تكريمه في مهرجان الجونة

هنأت الفنانة هالة صدقي النجم أحمد السقا على تكريمه مساء الخميس الماضي بحفل افتتاح الدورة الخامسة من مهرجان الجونة السينمائي.

ونشرت هالة عبر حسابها بموقع "انستجرام" صورة جماعية من الافتتاح، وعلقت:" مبروك لاحمد السقا التكريم و سعيدة جدا بيه و بنجاحه، ألف مبروك يا احمد و تستاهل حب الجمهور و زملائك".

وتسلم احمد السقا جائزة الإبداع الإنجاري بحفل افتتاح مهرجان الجونة السينمائي من الفنانة هند صبري، وصعد على مسرح البلازا وسط تصفيق حاد من الحضور.

وقال السقا في كلمة ألقاها :"عمري ما وقفت على مسرح، وقلت كلمة كبيرة، مكسوف وانا واقف وعرقان عرق هستيري، اسمحولي اشكر المهرجان على تشريفي بهذا التكريم".

وتابع :"اسمحولس احكي حكاية يشهد عليها شريف منير اخويا الكبير وأستاذي، ومنى زكي كمان قاعدة، حدوتة شلة أصحاب أتربوا مع بعض من زمان اتربوا على حب السينما، حلموا يبقوا في الشاشة الكبيرة، حلم اقرب للخيال والمستحيل، كان اقصى طموح واحد فينا يعمل مشهد أو اتنين في مسلسل أو فيلم خصوصا ان السينما بعد 67 كان فيه ضيق خلق لصناعة السينما لغاية في اواخر التسعينيات، جه اسماعيلية رايح جاي وصعيدي في الجامعة الأمريكية، حصل طفرة كبيرة على مستوى التكنولوجيا ودور العرض والامكانيات والقدرات، السينما نجحت بالعرض، الموضوع اختلف تماما كنت من المحظوظين وسط كوكبة من النجوم نكون جزء من هذا النجاح والطفرة".

وأهدى السقا التكريم لعدة أشخاص، هم "اتنين بحبهم جدا حبوا بعض وعاشوا مع بعض وتألقوا مع بعض وسابوا الدنيا وان شاء الله يكونوا في الجنة مع بعض، النجم سمير غانم والنجمة دلال عبدالعزيز، الاهداء التاني راجل صعيدي خلف 3 رجالة علمهم ازاي يبنوا ويعمروا ويشغلوا آلاف والدليل اللي حصل امبارح، هو أنسي ساويرس اللي حصل امبارح معجزة: سميح ونجيب وناصيف".

وشهد مهرجان الجونة حضور عدد كبير من النجوم، وعلى رأسهم النجمة يسرا عضو اللجنة الاستشارية بالمهرجان، وليلى علوي، سمية الخشاب، إلهام شاهين، هالة صدقي، طارق لطفي، مني زكي، نيللي كريم، أنوشكا، بسمة، لبلبة، روجينا، أشرف عبد الباقي، ريهام عبد الغفور، نجلاء بدر، سوسن بدر، أحمد داش، أحمد داوود، مايا دياب، وآخرون.