أم قلب أبيض.. ريهام حجاج تنعي أسماء مصطفى برسالة مؤثرة

الاثنين 22 نوفمبر 2021 15:30:06
"أم قلب أبيض".. ريهام حجاج تنعي أسماء مصطفى برسالة مؤثرة

نعت الفنانة ريهام حجاج الإعلامية المصرية الشابة أسماء مصطفى والتي رحلت عن عالمنا اليوم بعد صراع مع مرض السرطان.

ونشرت ريهام صورة لأسماء مصطفي مع طفيها، ووجهت لها رسالة مؤثرة قالت فيها:" حزن حزن حزن حزن حزن مع السلامة يا أم ضحكة حلوة و قلب ابيض و روح طاهرة و جميلة مش مصدقة إني بكتب الكلام دا عشان انت ما باقتيش موجودة اللهم لا اعتراض علي إرادة ربنا".

وتابعت:" إنا لله و إنا إليه راجعون اللهم ادخلك فسيح جناته برحمته و بأعمالك الحلوة و احترامك و طيبة قلبك".

كما وجت رسالة تعزية لزوجها أيمن أبو العلا عضو مجلس لنواب المصري، قالت فيها:"ربنا يصبرك ويبرد قلبك على فراق حبيبة عمرك ويقدرك على مسؤولية أولادك".

وبدأت معاناة الإعلامية أسماء مصطفى، مع مرض السرطان، في أبريل الماضي، والتي أعلنت عنه خلال منشور عبر حسابها الرسمي على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك".

وكتبت حينها:" أنا حالي حال ناس غيرى كتير بيمروا بمعركة مع المرض اللعين، الاسم صعب معلش، وأنا منهم بحاول وبكافح، وربنا كريم، صحيح المشوار لسة طويل والشفا بإيدين ربنا وحده، وما علينا غير إننا ناخد بالأسباب ونرضى بقضاء الله ونسأله اللطف فيه مش عايزة حد يزعل، أنا بس محتاجة الدعاء لأني مؤمنة، لأنه بيغير القدر أنا قطعت مسافة كويسة في رحلة العلاج الحمد لله، ولسة في خطوات تانية ربنا يسهل، في انتظار تحديد ميعاد العملية، علشان كدة عدم ظهورى هيطول، رجاء تاني محدش يتضايق، فضلا الدعاء".