تسريب جديد يكشف محاولة الإخوان إرهاب رجال الأعمال

الاثنين 25 إبريل 2022 04:50:50
تسريب جديد يكشف محاولة الإخوان إرهاب رجال الأعمال

تضمنت الحلقة الثالثة والعشرون من المسلسل المصري "الاختيار 3" تسريبًا جديدًا أظهر محاولات المهندس خيرت الشاطر، نائب المرشد العام لجماعة الإخوان إرهاب بعض رجال الأعمال المعارضين لنظام حكم الجماعة أثناء فترة الرئيس الراحل محمد مرسي.

وكشف التسريب عن طلب الشاطر لبعض كبار المسؤولين أثناء جلوس مرسي بجواره، تحريك قضايا تتعلق برجلي الأعمال نجيب ساويرس، والراحل الدكتور أحمد بهجت، صاحب فضائية دريم، وبعض المشاريع السكنية.

وأعرب الشاطر في التسجيل المسرب عن غضبه من بعض رجال الأعمال، والأذرع السياسية والإعلامية المملوكة لهم، متهمًا ساويرس وبهجت بهدم البلاد.

وقال الشاطر في التسريب: "أنا مش بطلب من حضرتك دلوقتي.. هاته حاكمه عشان ربما سياسيًا ودوليًا الكلام مع واحد زي ساويرس أو بتاع هيتغير بطريقة تانية.. إنما أنا عليّ أخلي الجهات القضائية بس تبدأ تستدعي".

وتابع: "نبدأ نحرك القضية من طرف خفي.. أحمد بهجت عليه أكثر من 4 مليارات جنيه في البنك الأهلي.. واخد بال حضرتك، ما هو موجود مش معقول أنا أسيبه يحول قناته لشغل الهد في البلد، برضه مبقولش أعدمه ولا أعمل أي حاجة فيه لا أنا واقعي في حلولي وكل حاجة".

واختتم الشاطر قوله: "أنا مش صدامي.. بمنتهى البساطة أنا أحقق، أبدأ بس أخلي البنك يقول أنت خلاص مدفعتش ومعادك فات فإحنا مضطرين نحط إيدينا على ممتلكاته وعلى القناة وعلى وعلى..".