منى هلا عن فيلم Bohemian Rhapsody :تافه وسطحي

الثلاثاء 29 يناير 2019 14:59:36
منى هلا عن فيلم Bohemian Rhapsody :تافه وسطحي
برغم ترشحه للعديد من الجوائز ووصوله للقائمة النهائية لترشيحات الأوسكار وتخطي أرباحه أكثر من 800 مليون دولار، إلا ان الفنانة المصرية منى هلا لها رأي آخر بفيلم Bohemian Rhapsody الذي يروي قصة صعود الفرقة الإنجليزية الشهيرة "كوين" وبالأخص المغني العالمي فريدي ميركوري عضو الفرقة.
ونشرت هلا عبر حسابها بموقع انستجرام بوستر فيلم "Phantom Thread" لترشحه للمشاهدة وعلقت قائلة :"بعد أن شاهدت الجريمة السينمائية إللى اسمها بوهيمان رابسودي، والحقيقة عمل رخيص وقبيح وسبُة في تاريخ كوين، وعيب اللي عملوه في فنان عظيم ومحترم زي فريدي ميركري ده والله.. أنا حزينة جدًا وحزينة أكتر لإن الذوق العام انحدر للدرجة دي، وإن الرأسمالية بقت بالبشاعة اللي ممكن تمسح فيها عقول البشرية، وتوهمهم إن عمل بهذا السوء والقبح على أنه عمل عظيم".
وأضافت :"حزينة أنه تم الاتجار بفرقة عظيمة زي كوين، وبفنان يعتبر من أحسن الموسيقيين اللي كتبوا وألفوا ولحنوا ووزعوا في آخر 100 سنة بالشكل القبيح الرخيص التافه السطحي الخالي تمامًا من أي محتوى درامي أو حتى سردي عن حياة ومعاناة شخص عميق وموهوب موهبة فذة مش هتتكرر تاني زي فريدي ميركري بالشكل البشع ده".
وتابعت منى: "المهم عشان نكفر عن هذه الجريمة أنا هتفرج على Phantom Th Read للمرة التانية لأنه عجبني وفيه تفاصيل عاوزة أشوفها تاني كانت الممثلة الحساسة الجميلة "فيكى كريبس" عملاها وده يعتبر التعاون الثاني بين الممثل دانيل داي لويس والمخرج العظيم بول توماس أندرسون بعد فيلمهم there will be blood، مشاهدة ممتعة يا حلوين".
فيلم Bohemian Rhapsody يسرد قصة حياة المغنى فريدى ميركوري المعروف بميولة الشاذة، وايضاً يروي رحلة صعوده مع فريق Queen وموسيقاهم، إذ تحدى فريدى الصور النمطية لتصبح الفرقة واحدة من أكثر الفرق المحبوبة عالميًا، ويتتبع الفيلم صعود للفرقة من خلال أغانيهم الأيقونية، حتى يصلوا إلى نجاح لا مثيل له، ولكن فى تحول غير متوقع، يقرر فريدى الابتعاد عن الفرقة لتحقيق مسيرته الفردية.